Unga par som går

Oscar Lundgren (KS) håller tal i Värnamo

2020.07.27 00:53 R_Chelsea Oscar Lundgren (KS) håller tal i Värnamo

Hej alla underbara Värnamobor!
Det är så roligt att se så många personer som har samlats här idag för att lyssna på vad Konservativ Samling har att säga, speciellt när det är så många unga i publiken. Som ni nog alla vet så har jag lämnat över mitt mandat till min partikollega Siggus Magna Regius och börjat arbeta som generalsekreterare för Konservativ Samling. Det innebär att jag kommer till viss del sköta det organisatoriska arbetet med partiledningen men också se till att Konservativ Samling är förberedda inför alla möjliga scenarios. Jag kommer självklart åka runt i Jönköpings län för att kampanja och träffa väljare.
Men nog om mig, jag är här för att prata om äldreomsorgen och hur viktigt det är att ha en stark äldreomsorg. Allt vi ser runt omkring oss, byggnader, parker, statyer och infrastruktur har våra äldre byggt. Det är våra äldre som har med sina egna händer och arbetsmoral byggt det här landet, vår välfärd, infrastruktur och vårt välstånd. De som har byggt vårt land starkt ska vid livets åldrande dagar bemötas med respekt och medmänsklighet. Vi ser redan idag hur pensionärer på äldreboenden knappt blir omhändertagna, maten kommer inte i tid, de får leva med sin gamla underkläder och ibland kan vårdpersonalen inte svenska. Det system som finns idag är ett stort hån mot våra äldre och det måste ske en förändring.
Konservativ Samling vill se en rejäl satsning på äldreomsorgen, både när det kommer till utbyggnaden av antal platser men också kvalitén på äldreboenden. Äldreomsorgen må vara en kommunal fråga men staten kan också dra sitt strå i stacken. Vi vill införa en äldreboendemiljard för att hjälpa kommunerna att bygga bort platsbristen. Som jag nämnde tidigare vill vi också stärka kvalitén och miljön på befintliga äldreboendeplatser. Därför vill vi i KS se ett nationellt krav på kvalité när det kommer till våra äldreboenden runt om i landet. Det nationella kravet ska innehålla tydliga krav på hur miljö, trivsel och skötsel samt ska det också finnas tydliga uppföljningsbara mål. Dessa är stora reformer och därför vill jag betona vikten att vi måste snabbt samla ett brett stöd. Våra äldre förtjänar bättre och de kan inte sitta kvar och vänta längre. Sverige förtjänar en regering som tar ansvar för våra äldre och som har en tydlig plan för äldreomsorgen.
Efter talet går Oscar Lundgren fram till ett äldre par för att diskutera politikers ansvar gällande äldreomsorgen och hur vi bemöter våra äldre.
submitted by R_Chelsea to ModellMedia [link] [comments]


2020.05.30 15:31 R_Chelsea Oscar Lundgren (KD) och Peter Virtanen (KD) håller tal i Jönköping

Kära Jönköpingsbor!
Jag skulle vilja börja med att tacka alla som tänker lägga sin röst på oss till valet! Jag och partiledningen är verkligen glada över det stödet vi har här i Jönköping och vi kommer lova er att vi kommer förvalta ert förtroende men ytterst seriositet.
Innan vår skolpolitiska talesperson Peter börjar tala om skolan vill jag bara låna er en minut och prata lite om det politiska läget och hur Kristdemokraterna ser på saken.
För ett par dagar sedan annonserade vi tillsammans med Konservativ Samling och Moderaterna att vi skulle ingå i en allians, Högeralliansen. Högeralliansens ambition är att kunna tillsätta en borgerlig regering. Kristdemokraterna hade länge samtalat med de flesta stora partierna om satsningar inom välfärd, familj och trygghet och vår ambition var att försöka samla en bred majoritet för att kunna nå ett mänskligare Sverige och familjen först. Efter flera samtal och förhandlingar med KS och M så lyckades vi till slut ena oss om ett gemensamt valmanifest som kommer förbättra Sverige. Vi insåg att en socialdemokratisk regering tillsammans med VPK inte skulle vara i hållbart i längden utifrån våra samtal med dessa partier. Som ett seriöst parti inser vi också att statsbudgeten är begränsad och om man vill gå igenom stora reformer behöver man kompromissa med andra partier. Den insikten hade vi innan vi satte oss vid förhandlingsbordet med KS och M. Under förhandlingarnas gång insåg vi att en borgerlig regering är det bästa alternativet för Sverige och Kristdemokraterna fick igenom våra förslag om en jämlikare vård, kömiljard, trygghet i skolan och en starkare familjepolitik.
För er väljare som känner er osäkra gällande att Kristdemokraterna har ingått i en högerallians och börjar fundera på om vi kommer överge vår värdegrund och människovärdet så vill jag bara säga det här, Kristdemokraterna kommer alltid stå fast vid våra övertygelser och vi kommer alltid att kämpa för våra hjärtefrågor. Högeralliansen vill stärka försvaret, sänka skatterna och öka tryggheten men tack vare Kristdemokraterna vill nu också Högeralliansen verka för en tydligare jämlik vård, tryggare familjen och skola. Vi är och kommer alltid vara garanten för ett mänskligare Sverige där individen, familjen och människovärdet sätts före staten.
Oscar tar ett steg tillbaka och Peter Virtanen kliver fram för att prata om skolans utmaningar.
Kära medborgare! Jag ser massor av barnfamiljer och ungdomar som har samlats idag för att lyssna på oss. Jag skulle vilja prata lite om våra barn och skolan. Våra barn är Sveriges framtid och en god utbildning är nyckeln till att kunna förverkliga ens drömmar. Tillsammans med Högeralliansen går vi till val på en tryggare skolplats, där alla barn och unga i Jönköping ska kunna känna sig trygga när de går till skolan. Vi vill se nolltolerans mot mobbning i klassrummen och på skolgården, trots regeringens satsningar på skolan så krävs det mer för att kunna säkra tryggheten. Vi vill se en nationell lagstiftning som kräver att alla skolor ska utveckla en plan för att motverka mobbning på sina områden. En sådan nationell lagstiftning skulle göra det tydligare vad kommuner behöver göra och det skulle öka till en jämlikare trygghet på våra skolor. En av Kristdemokraternas grundsten är subsidiaritetsprincipen, dvs att alla beslut ska tas på så lägst nivå som möjligt. Därför vill vi såklart att Jönköpings kommun ska kunna ta besluta själva över hur planen ska se ut och hur den ska implementeras på skolorna, vi är övertygade om att Jönköpingsbor vet bättre hur situationen ser ut på skolorna än politikerna i Stockholm. Högeralliansen kommer driva den frågan aktivt under valrörelsen och det är tack vare Kristdemokraterna som Högeralliansen driver just den frågan.
Kristdemokraterna är garanten för ett mänskligare Sverige där tryggheten prioriteras. En röst på oss är en röst för att Högeralliansen ska kunna bilda regering som prioriterar barnen, familjen, sjukvården och skolan.
Efter talet delade Oscar och Peter ut flygblad till medborgarna i Jönköping och bjöd på prinsesstårta.
submitted by R_Chelsea to ModellMedia [link] [comments]


2020.02.01 17:21 Heikendahl Samkönade toaletter

Hej, måste få ventilera ett problem som jag stötte på idag när jag och en vän kollade på bio i Göteborg, detta på Bergakungen för er som känner till. Så efter filmen så vart både jag och vännen tvungen att lätta på trycket lite, som det vanligtvis brukar bli. Vi drar ner en våning och det att samtliga toaletter har samma symbol på dörren. Ett då pridemönster med man/kvinna/queer (?) Symboler ihop som ett. Alltså man kan gå antingen höger eller vänster nu. Framför oss går ett par flickor i kanske 8-10 års åldern och behöver kika in i vilken av toaletterna det är mest män i. Men så är det män i båda och de blir som frågetecken och frågar sina föräldrar vart de ska gå.
Detta hände upprepade gånger på den stunden jag var där och jag kände samma förvirring när jag insåg att alla pissoarer också var borttagna. Alltså allvarligt talat, är det verkligen värt det? Det skapar mycket förvirring för unga och även äldre, blir längre köer och hela grejen med åtskilda toaletter är väl för säkerhet? Kan någon förklara för mig varför detta är rätt riktning att gå? Genuint frågetecken över mitt huvud, tack.
submitted by Heikendahl to swedishproblems [link] [comments]


2019.12.12 22:42 Maur0 Att döda ett barn

Att döda ett barn - Stig Dagerman
Har någon här läst "att döda ett barn" av Stig Dagerman? Jag läste den idag igen och även om den är tragisk tycker jag att den är väldigt vackert skriven.
 
Det finns så många saker i livet som vi inte kan kontrollera och dessa saker kan förändras och påverka våra liv kanske även just i denna stund utan att vi är medvetna om det.
 
Edit: Om nån vill läsa den :)
 
"Det är en lätt dag och solen står snett på över slätten. Snart ska klockorna ringa, ty det är söndag.
 
Mellan ett par rågåkrar har två unga hittat en stig som de aldrig förut gått och i slättens tre byar blänker fönsterrutorna. Män rakar sig framför speglarna på köksborden och kvinnorna skär gnolande upp bröd till kaffet och barn sitter på golvet och knäpper sina livstycken. Det är den lyckliga morgonen till en ond dag, ty denna dag skall ett barn dödas i den tredje byn av en lycklig man. Ännu sitter barnet på golvet och knäpper sitt livstycke och mannen som rakar sig säger att i dag skall de ta en roddtur nerför ån och kvinnan gnolar och lägger upp det nyskurna brödet på ett blått fat.
 
Det far ingen skugga över köket och ändå står mannen som skall döda barnet vid en röd bensinpump i den första byn. Det är en lycklig man som tittar in i en kamera och i glaset ser han en liten blå bil och bredvid en ung flicka som skrattar. Medan flickan skrattar och mannen tar den vackra bilden skruvar bensinförsäljaren fast locket på tanken och säger att de får en fin dag. Flickan sätter sig i bilen och mannen som skall döda ett barn tar upp sin plånbok ur fickan och säger att de ska åka till havet och vid havet skall de låna en båt och ro långt ut.
 
Genom de nerskruvade rutorna hör flickan i framsättet vad han säger, hon blundar och när hon blundar ser hon havet och mannen bredvid sig i båten. Det är ingen ond man, han är glad och lycklig och innan han stiger in i bilen står han ett ögonblick framför kylaren som gnistrar i solen och njuter av glansen och doften av bensin och hägg. Det faller ingen skugga över bilen och den blanka kofångaren har inga bucklor och inte heller är den röd av blod.
 
Men samtidigt som mannen i bilen i den första byn slår igen dörren till vänster om sig och drar ut startknappen öppnar kvinnan i köket i den tredje byn sitt skåp och hittar inget socker. Barnet som har knäppt sitt livstycke och knutit sina skor står på knä i soffan och ser ån som slingrar sig mellan alarna och den svarta ekan som ligger uppdragen i gräset. Mannen som skall förlora sitt barn är färdigrakad och viker just ihop spegeln. På bordet står kaffekopparna, brödet, grädden och flugorna. Det är bara sockret som fattas och modern säger åt sitt barn att springa över till Larssons och låna några bitar. Och medan barnet öppnar dörren ropar mannen efter det att skynda på, för båten väntar på stranden och de skall ro så långt ut som de aldrig förut rott. När barnet sedan springer genom trädgården tänker det hela tiden på ån och på båten och på fiskarna som slår och ingen viskar till det att det bara har åtta minuter kvar att leva och att båten skall ligga där den ligger hela den dagen och många andra dagar.
 
Det är inte långt till Larssons, det är bara tvärs över vägen och medan barnet springer över vägen far den lilla blå bilen in i den andra byn. Det är en liten by med små röda hus och nymornade människor som sitter i sina kök med kaffekoppen höjd och se bilen rusa förbi på andra sidan häcken med ett högt moln av damm bakom sig. Det går mycket fort och mannen i bilen ser äppelträden och de nytjärade telegrafstolparna skymta förbi som grå skuggor. Det fläktar sommar genom vindrutan, de rusar ut ur byn, de ligger fint och säkert mitt på vägen och de är ensamma på vägen - ännu. Det är skönt att färdas alldeles ensam på en mjuk bred väg och ute på slätten går det ännu finare. Mannen är lycklig och stark och med högra armbågen känner han sin kvinnas kropp. Det är ingen ond man. Han har bråttom till havet. Han skulle inte kunna göra en geting förnär, men ändå skall han snart döda ett barn. Medan de rusar fram mot den tredje byn sluter flickan åter ögonen och leker att hon inte skall öppna dem förrän de kan se havet och hon drömmer i takt med bilens mjuka krängningar och hur blankt det skall ligga.
 
Ty så obarmhärtigt är livet konstruerat att en minut innan en lycklig man dödar ett barn är han ännu lycklig och innan en kvinna skriker ut sin fasa kan hon blunda och drömma om havet och den sista minuten i ett barns liv kan detta barns föräldrar sitta i ett kök och vänta på socker och tala om sitt barns vita tänder och om en roddtur och barnet själv kan stänga en grind och börja gå över en väg med några sockerbitar inslagna i vitt papper i högra handen och hela den sista minuten ingenting annat se än en blank å med stora fiskar och en bred eka med tysta åror.
 
Efteråt är allting för sent. Efteråt står en blå bil på sned över vägen och en skrikande kvinna tar handen för munnen och handen blöder. Efteråt öppnar en man en bildörr och försöker stå på benen fast han har ett hål av fasa inom sig. Efteråt ligger några vita sockerbitar meningslöst utströdda i blod och grus och ett barn ligger orörligt på mage med ansiktet pressat hårt mot vägen. Efteråt kommer två bleka människor som ännu inte fått dricka sitt kaffe utspringande genom en grind och ser en syn på vägen som de aldrig skall glömma. Ty det är inte sant att tiden läker alla sår. Tiden läker inte ett dödat barns sår och den läker mycket dåligt smärtan hos en mor som glömt köpa socker och skickat sitt barn över vägen för att låna och lika dåligt läker den ångesten hos en gång lycklig man som dödat det.
 
Ty den som har dödat ett barn åker inte till havet. Den som har dödat ett barn åker långsamt hem under tystnad och bredvid sig har han en stum kvinna med ombunden hand och i alla byar som de passerar ser de inte en enda glad människa. Alla skuggor är mycket mörka och när de skils är det fortfarande under tystnad och mannen som har dödat barnet vet att denna tystnad är hans fiende och att han kommer att behöva år av sitt liv för att besegra den genom att skrika att det inte var hans fel. Men han vet att det är lögn och i sina nätters drömmar skall han istället önska att få en enda minut av sitt liv tillbaka för att göra denna enda minut annorlunda. Men så obarmhärtigt är livet mot den som har dödat ett barn att allting efteråt är försent."
submitted by Maur0 to sweden [link] [comments]


2019.12.03 13:15 RoshansAegis https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/RRn91a/talang-2020-aik -Mer om Ungdoms Akademin och talanger.

FOTBOLL 2019 är över – 2020 står för dörren.
Vilka unga spelare slår igenom i allsvenskan redan nästa år?
Per Bohman och Robert Laul har granskat storklubbarnas akademier och talangarbete.
Dags för: AIK.
Leif Karlsson och Johannes Wiklund. FOTO: PRIVAT OCH BILDBYRÅN AKADEMIANSVARIG: Sportbladet har talat med två nyckelpersoner kring AIK:s ungdomsfotboll.
Leif Karlsson är en levande legendar i AIK-kretsar och spelade hela karriären i sin moderklubb innan han blev ledare i föreningen. Efter många år som målvaktstränare har Karlsson varit högste ansvarig och sportchef för ungdomsverksamheten sedan 1997.
Johannes Wiklund är akademichef i AIK. Han har arbetat i föreningen sedan 2007 och haft många olika roller inom ungdomsfotbollen. Wiklund har en bakgrund i pedagogiken och utbildade sig till lärare innan han lockades över till fotbollen av Leif Karlsson.
– Det är typiskt AIK. Vi vill ha kontinuitet i föreningen och kollar alltid internt innan vi letar externt om vi ska fylla en roll. AIK är duktiga på att ta hand om de resurser som finns, säger Wiklund.
– Kolla bara på Björn Wesström, Rikard Norling, Patric Jildefalk, Tobias Ackerman, Henrik Jurelius, och många andra som tagit sig allt högre upp genom föreningen, säger Karlsson.
AIK sticker ut bland storklubbarnas akademiverksamheter. Sedan 2017 tillbaka har föreningen valt en ny väg för sin ungdomsfotboll. AIK sysslar inte längre med tidig selektering, värvar inte unga spelare från andra kommuner och skyr professionalisering av de yngsta lagen. Upp till tolv år är målet att ledarna ska vara fotbollsföräldrar. Ungdomsverksamhetens nya inriktning har vetenskaplig grund och AIK har anställt två forskare som är specialiserade på ungdomsfotboll.
– Är det något det här samarbetet kan medverka till så är det att inte falla för tidig selektering och att inte värva barn från varandra. Om du tittar utifrån ett lite större perspektiv är det orimligt att det fått förekomma och får förekomma på det sättet som det gör... För vi tror inte att åttaåringar, nioåringar och tioåringar mår så bra varken av att bli utvalda eller bortvalda, sa Leif Karlsson nyligen i en uppmärksammad text i Sportbladet.
Johannes Wiklund fyller i:
– Det finns en del som skiljer ut oss. Vi gör inte uttagningar av åttaåringarna för att hitta de bästa till P9-laget. En annan sak är att vi inte förhåller oss så mycket kring vilka sportsliga resultat våra yngre lag presterar i förhållande till andra ungdomslag. Det är inte viktigt för oss i utvecklingen av ungdomar.
AIK är inte oroliga för att duktiga spelare försvinner från deras akademi för att i stället gå till andra i Stockholm som är mer professionaliserade i yngre ålder. Den typen av farhågor har diskuterats inom föreningen, men Leif Karlsson slår fast:
– Vi ska och kan fostra lika många a-lagsspelare som tidigare om inte fler.
AIK:s P16-lag i finalen mot Malmö 2019. FOTO: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN STJÄRNOR (enligt Sef:s akademicertifiering): AIK:s akademi har fem stjärnor. Föreningen är mycket positiv till certifieringen och har tagit aktiv del av dess utformning.
– Vi har varit en del av arbetsgruppen som utvecklat certifieringsdokumentet, säger Leif Karlsson som menar att det professionaliserat verksamheterna.
– Det har höjt standarden för de 32 Sef-klubbarna och de ytterligare runt 30 klubbarna som är med i nätverket.
EKONOMI: I AIK betalar ungdomarna i akademin 15 000 kronor per år för att få delta i verksamheten. För spelare som inte är med i akademin är avgifterna lägre.
– Men då ingår precis allt. Det kan inte bli dyrare. Har man flera barn i verksamheten så är maxtaket 20 000 kronor, säger Leif Karlsson.
Vad händer om en av era 14-åringar inte kan betala över tusen kronor i månaden för att spela fotboll?
– Det är väldigt uttalat i AIK att ingen ska slås ut av ekonomiska skäl. Det blir ett resonemang med föräldrarna för att höra hur vi kan stötta. Det finns dessutom ett par goda mecenater runt om AIK som velat ge pengar just för att hjälpa den typen av ungdomar, säger Johannes Wiklund.
Kommer folk och säger så: ”Vi har inte råd” – eller slutar de bara?
– Det är det svåra. Det är förstås känsligt. För några år sedan hade nog AIK svårare att komma ut med budskapet om att vi gärna hjälper till. Då kom det kanske bara en faktura som skulle betalas. Nu har vi bättre avbetalningsplaner och så vidare, säger Wiklund och fortsätter:
– Men ambitionen är att kostnaderna ska sänkas i längden. Det finns inget egenvärde att det ska kosta just 15 000.
AIK är förtegna om vad akademin kostar föreningen varje år.
– En del av akademin ligger dessutom inom AIK AB så sådana uppgifter får vi inte lämna ut, säger Leif Karlsson.
Enligt Sportbladets uppgifter är kostnaden för verksamheten jämförbar med övriga storklubbar i allsvenskan, vilket brukar vara runt 10 miljoner kronor per år. Dessutom är Leif Karlsson – efter försäljningar av spelare som Robin Quaison och Alexander Isak – trygg i att akademin inte är en förlustaffär.
– Det är förstås en plusaffär. Vår uppgift är att fostra spelare till a-laget. Det kommer inbringa pengar till AIK i längden. Akademin är självförsörjande över tid vilket både är inspirerande och skönt.
FOTO: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN MÅLSÄTTNING/VISION: AIK har som mål att fostra 1–2 spelare per år till a-laget.
– Två spelare är riktigt bra. En spelare är godkänt. AIK jobbar med olika kvoter med seniortruppen. Några från den egna akademin, några från Stockholm, några hämtade från hela Sverige och så ett par utländska namn. Vi ligger bra till med det målet, säger Leif Karlsson.
Visionen är tydlig och den går att hitta i ungdomsfotbollens egen verksamhetsplan för 2019.
”Nordens ledande fotbollsklubb för utveckling och fostran av unga spelare och ledare – hur man än mäter”.
SPELMODELL: Det finns principer för hur ungdomslag i AIK ska spela, men inga bestämda formationer eller system.
– Lagens tränare får inte på egen låda ha massa idéer om hur fotboll ska se ut. Vi har en utbildningsplan som visserligen är rätt decentraliserad, men bara faktumet att man har en sådan tyder ju på att det är ett centralt dokument. Där talar vi om spelets principer snarare än om lagen ska spela med tre- eller fyrbackslinje, säger Johannes Wiklund.
Vad kan det vara för principer?
– Ett exempel är huruvida vi vill ligga högt eller lågt i försvarsspelet när vi utbildar spelare. Och när gör vi vad? Ett annat exempel är behoven av markeringsinslag i utbildningen av unga spelare. Vi vill vara skickliga på det vilket jag upplever är ovanligt inom svensk ungdomsfotboll. Men om inte spelarna lär sig det tidigt så klarar de ofta inte av det på seniornivå. Det är svårare att lära ut markeringsspel till 18- och 19-åringar som bara jobbat med positionsspel/zonförsvar än vice versa..
Ungdomslagen behöver inte använda samma formation som a-laget.
– Akademin handlar om utbildning. Om ungdomarna ska göra som a-laget, och sedan byter a-laget... vad händer då? Rikard kom in med 3–5–2 i ett AIK där 4–4–2 suttit i väggarnas sedan Stuart Baxter tränande laget. Ju äldre akademispelarna blir desto mer behöver de förberedas för hur a-laget spelare, säger Leif Karlsson.
Wiklund fyller i:
– Vi är övertygade om att det mest utvecklande är att träna individen i spelet fotboll, inte på en enskild spelmodell. Då blir du för låst i din utvecklingsmiljö. Kanske blir de inte tillräckligt flexibla som vuxna.
Samtidigt menar akademichefen att det finns undantag.
– AIK har spelat med wingbacks de senaste åren och det är en speciell position. Vi har därför valt att U19-laget spelat 3–5–2 de senaste åren för att det passar bättre i det fallet.
INTERNATIONELLA SAMARBETEN: AIK har de senaste åren arrangerat välrenommerade Lennart Johansson Academy Trophy. Europas storklubbar skickar varje år sina ungdomslag till Solna för att mötas i högkaratiga matcher. Tack vare arrangörskapet har AIK fått till ett intimt samarbete med FC Barcelona, som vunnit turneringen många gånger.
– Vi har ett fördjupat och verkligt samarbete och en dialog med Barcelona. När vi byggde upp vår barn- och ungdomsverksamhet tog vi in riktiga forskare till vår avdelning för forskning och utveckling. Där har vi dialog med Barcelona och pratar med deras utvecklingschef och metodologiavdelning. Det är ett tätt samarbete med deras representanter, säger Leif Karlsson och fortsätter:
– Det är förstås extraordinärt att få ha det med Barcelona. Vi träffar deras akademichef och utvecklingschef och diskuterar hur respektive förening jobbar. Det är ett utbyte på lika villkor.
POJK- OCH UNGDOMSLANDSLAGSSPELARE 2019: Omorowa. FOTO: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN P15: Richie Omorowa
Pergel, Ayari, Olsson, Tesfai Negash. FOTO: BILDBYRÅN P16: Hampus Pergel, Yasin Ayari, Holger Olsson, Noah Tesfai Negash
Sundgren. FOTO: PÄR OLERT / BILDBYRÅN P17: Robin Sundgren
Larsson. FOTO: ANDREAS SANDSTRÖM / BILDBYRÅN P18: Julian Larsson
FOTO: KRISTER ANDERSSON / BILDBYRÅN P19: Samuel Brolin
Hussein. FOTO: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN U21: Bilal Hussein
Totalt sett har 22 killar och 16 tjejer från AIK varit med i olika landslagssamlingar under 2019, berättar Johannes Wiklund.
Vad betyder det för AIK att fostra spelare till ungdomslandslagen?
– Det innebär att förbundskaptenerna bedömt att våra spelare är tillräckligt bra. Men det gör egentligen vare sig från eller till för vår verksamhet. Det är förstås kul för ungdomarna som får chansen i landslaget. Det är en god erfarenhet. Att möta Ukraina eller Danmark är såklart något extra, säger Johannes Wiklund och fortsätter:
– Men det är också en ganska ytlig bedömning av en spelare. Över tid så är det värt lika mycket som ett sandkorn på stranden, tycker jag.
VARFÖR SKA MAN VÄLJA AIK:S AKADEMI? – AIK har under lång tid visat att vi är en klubb som väljer att premiera och värdera våra egna spelare. Vi har en lång rad spelare som visat det de senaste åren. 1–2 per år får chansen i a-truppen och klubben satsar så länge de är konkurrenskraftiga. Det finns också en klubbidentitet där vi har a-lagstränare och personal runt laget som värnar om kontinuiteten kring att satsa på egna spelare för att få en långsiktigt hållbar utveckling. Jag kan också säga att våra tränare och utvecklingschefen i akademin håller väldigt hög klass. De har kunskaperna, perspektiven, kompetensen och erfarenheten. Dessutom forskare som hjälper till att ta fram vår utbildning. Vi lär helt enkelt ut spelet fotboll väldigt bra, har en kvalitativ bemanning och en väl markerad koppling till a-laget, säger Leif Karlsson.
Akademichef Johannes Wiklund har ett annat perspektiv.
– Allt det Leif säger stämmer jag och jag håller med. Men samtidigt skulle jag aldrig sälja in vår verksamhet och berättar varför föräldrar och barn ska välja AIK. Det finns fler nackdelar än fördelar med det. I stället presenterar jag vår verksamhet, berättar vilka värderingar vi har, vad vi sysslar med och varför. Berättar om vår värdegrund, uppförandekod och ansträngningskod. Hur beter vi oss och hur mycket anstränger vi oss i vardagen? Om värderingarna och de andra faktorerna passar båda parter, ja då kanske man ska spela i AIK. Men delar man inte de värderingarna så kanske man ska spela på ett annat ställe. Men jag kan säga att i AIK har man extremt bra förutsättningar som ungdomsspelare.
TALANGER FÖDDA -02 (eller senare): Strannegård. FOTO: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN Tom Strannegård, mittfältare, 17
Tom Strannegård gjorde stor succé för AIK i den avslutande cupmatchen i november och skrev någon vecka senare på ett kontrakt med a-laget.
– Tom är likhet med många andra som kommer upp i a-laget väldigt duktig på att ta ansvar för sin egen utveckling och sitt eget fotbollsspelande. Sömn, kost och skolan. Som fotbollsspelare är han kvick, har en fin vänsterfot och ett mycket bra rörelsemönster på planen. Det märks att han är fostrad centralt i planen. Om han har läst Andreas Alms bok om spelförståelse så måste han ha memorerat den, säger Johannes Wiklund.
Holger Olsson, mittfältare, 16
Det finns mängder av ungdomslandslagsspelare i AIK, men 16-årige Holger Olsson nämns som ett särskilt intressant namn. Tränar och spelar med flera år äldre spelare och är bofast i sitt landslag. Beskrivs som ytter men även anfallare.
– Vi vill inte uttala oss om enskilda ungdomsspelare och sprida bilden av enskilda stjärnor, säger Johannes Wiklund som dock gör undantag för spelare som redan tillhör a-laget.
UTLANDSFLYTTAR: – Det händer inte så ofta. Vi är väldigt tydliga om vår arbetsmodell. Det är dock bara spelaren och spelarens föräldrar som bestämmer vad de ska göra. Vi är generösa och om någon vill åka på provspel utomlands får de förstås göra det. Det säger vi inte nej till. Däremot har vi ingen affärsverksamhet med unga spelare och vill inte ha handel med omyndiga personer, säger Johannes Wiklund.
Leif Karlsson:
– Det finns förstås spelare som gått utomlands tidigt och varit lyckosamma. Vissa har nått landslaget. Men det finns många fler exempel på ungdomsproffs som fejdar ut och helt försvinner från fotbollskartan.
Tom Strannegård och Eric Kahl. FOTO: BILDBYRÅN GENOMBROTTET 2020 Tom Strannegård är AIK:s mest hajpade unga spelare och har alltså belönats med ett a-lagskontrakt. Efter debuten mot Enskede i cupen i november var folk runt föreningen och supportrar lyriska. Strannegård (född 2002) är den tonåring, bortsett från redan etablerade Bilal Hussein, som ligger absolut närmast allsvenskt spel.
– Han har jävligt roligt när han spelar fotboll och jag kan förstå att folk blir glada av att se honom på planen. Det smittar av sig på samma sätt som Ronaldinho gjorde när han var i Barcelona – inga som helst jämförelser i övrigt. Det vore ett för stort ok att bära, säger Johannes Wiklund och fortsätter:
– Han har en väldigt hög ansträngningsgrad i sitt spel. Han jobbar så väldigt, väldigt hårt och springer extremt mycket. Samtidigt är han väldigt påkopplad. Sedan är det speluppfattningen som sticker ut. Han liknar Robin Quaison på det sättet att han liksom glider fram längs planen. Det är spelare som man bara vill spela in på i offensiva ytor.
Eric Kahl, född 2001, flyttades upp till a-truppen i höstas. Kahl är vänsterback/wingback och är känd för att flyga fram längs kanten.
– Han kan spela även centralt men håller mestadels till längs vänsterkanten. Han är tillräckligt bra för att konkurrera med spelarna i a-laget. Var man än sätter Kahl på planen så är det en anfallsinriktad spelare med väldigt spetsiga offensiva egenskaper. Otroligt snabb både med och utan boll.
Samuel Brolin, född 2000, är sedan en tid tillbaka bofast i a-truppen. En före detta styrelseledamot beskriver Brolin som en ”större målvaktstalang än Oscar Linnér”. Brolin är tre år yngre än Linnér och får i lugn och ro utvecklas bakom AIK:s förstemålvakt.
– Han har uppenbara styrkor som passar en målvakt. Samuel är lång och har musklerna på fördelaktiga ställen, dessutom oerhört målmedveten, säger Wiklund.
Förre målvakten Leif Karlsson fyller i:
– AIK valde ju att satsa på Oscar Linnér för tre år sedan. Det ansågs vågat då men har visat sig vara ett bra beslut. Samuel påminner om Oscar. De är i samma storlek. Samuel är också väldigt bra med fötterna vilket ju är väldigt bra i den moderna fotbollen. Med rätt matchning har vi en blivande a-lagsmålvakt här. Det är också bra att han är tre år yngre än Oscar eftersom det ger ett bra åldersintervall
submitted by RoshansAegis to AIK [link] [comments]


2017.02.07 14:01 Krehlmar Tele2 anställer svindlarföretag och fullföljer svindlandet

För två år sedan skrev jag https://www.reddit.com/sweden/comments/2wzbia/mobiliose_falska_l%C3%B6gnare_och_svindlare/
Mobilio.se är ett av många dotterbolag till den s.k. Schibsted, en gigantisk koncern med ett börsvärde på ca 50 miljarder kronor, och är ett i raden av många bemanningsföretag som poppar upp och går i konkurs efter bara ett år eller två. Oftast anställer de mycket unga som endast får provision, uppdrag-granskning gjorde ett bra program om detta för ett par år sedan.
Om man läser min förra post så ser man hur jag behövt bråka med dem och sedan tele2 för att inte betala 4500:- för en ett år gammal mobil, dubbla priset för den då modernaste iPhonen.
Jag trodde detta var utträtt då tele2 hade lovat att det var så.
Men vad jag häpnade när jag nu märkte att jag betalt denna djävla avgift på 4500:- för en "gratis" mobil till tele2.
Pratar först med kundtjänst, de är så hjälpsamma som man nu tror en stackars knegare är, tycker jag ska ta kontakt med någon organisation men vet att det inte leder någonstans. Vill tala med en chef, ok bra en arbetsdag senare dvs. måndag ringer de upp. Har jag underlag för vad jag säger?
Ja jag har hela mail-konvon över hur mobilio.se (som nu är borta och i konkurs) har varit okontaktbara i över tre månader och jag under denna tid behövt ringa tele2 flertalet gånger då jag vill klarlägga att jag inte accepterar ett konkluderat-köp utan jag vägrar ingå i ett avtal där jag ska betala 4500:- för en mobil som inte ens är värd 1400:- om jag köper den ensam.
Vem fan binder sig mobilt för sammanlagt 8500:- för två år och en gammal mobil?
Ångerrätt löper bara förrens det att man accepterar avtalet och man har haft möjlighet att kontakta bolaget, mobilio.se gick inte att kontakta och tele2 lovade mig att det var överstökat.
Men hör och häppna, tele2 bifogar en 206kb wavfil som inte ens fungerar "här är det muntliga avtalet vi kommer inte ändra debiteringen".
Känns skönt att de inte ens läser vad man skrivit, då precis som jag skrev i min förra post: Jag vet hur mycket det fuskas, jag var klartext i "Mobilen är gratis? Helt gratis? Inga dolda avgifter? Totalsumman av detta avtal är? 4000:- för två år mobilt bindande? Ok." och även om jag hade "accepterat" 8500:- kr för två år så skickade jag mail (något som jag har på papper som sagt) direkt och frågade om klarifiering, visade tydligt att jag inte villa ha varan om detta var avtalet och att jag då hade ångrat mig.
Men nej tele2 håller inte med.
Så det blir väll att jag måste kontakta banken och dra in fakturorna eller skicka stämningsansökan till dem.
Tänkte bara dela med mig så att folk vet att tele2 är ett skitbolag. Det tog mig mindre än 10 minuter av googlade för att se hur mobilio.se fuskar med ett antal konsument-skyddslagar, och ändå anställdes de av tele2. Gör de ingen due-diligence? Eller det kanske är exakt vad de gör och sedan låter fusk-bolag göra smutsjobbet åt dem?
Känns iallafall hemskt att ett sånt stort bolag inte tar distans från dessa metoder och dessa uppenbart svindlande företag.
Tänk på alla djävla stackare som inte kan något om juridik, och betala 8500:- för ett paket som sammanlagt inte ens är värt 4500:-.
submitted by Krehlmar to sweden [link] [comments]


2016.05.15 12:36 reichsadler Jag är nationalsocialist/fascist - AMA

För en tid sedan föreslog radicalmemes i den här tråden att vi, här på /svenskpolitik, skulle hålla i politiska AMA's på samma sätt som /DebateFascism gör här och som /DebateAnarchism gör här. Jag bryter nu isen och blir förhoppningsvis den första av många att hålla en egen AMA här på /svenskpolitik.
Jag tror att många håller med om det som sägs i radicalmeme's tråd, att "detta är ett koncept som jag verkligen har uppskattat och tycker att det är väldigt intressant att lära sig om olika människors syn på världen, och jag tycker att det kan vara ett värt försök att prova på sig någonting sådant på /svenskpolitik också; speciellt då våra svenska subredditar brukar ha det väldigt "tunt" med sakliga och sansade diskussioner om bredare politiska frågor."
Själv är är någotsånär "ideology-fluid", för att använda ett alldeles nytt påhittat engelskt ord. I början av min politiska bana betraktade jag mig som socialdemokrat, då jag först lärde mig några av politikens grundprinciper i högstadiet. Sedan hamnade jag i "framtida SD-väljare som ännu är för unga för att rösta"-lägret eftersom att jag blev allt mer invandringskritisk under min skolgång, och när jag såg hur min egen ort påverkades kraftigt negativt av invandring. Genom en kombination av påverkan från "skinnskallar" i min vänskapskrets och tilltagande pojkrumsradikalisering hamnade jag där jag är nu.
Jag vill nu redogöra för och klargöra ett antal grundläggande koncept.
En tumregel när det gäller fascistoida ideologier (till vilka jag räknar nationalsocialismen) är att de alltid uppträder olika i olika länder och under olika omständigheter. Joseph Goebbels själv sa att nationalsocialismen inte är någon exportvara, utan att den är exklusivt tysk och inte går att applicera på andra länders unika förhållanden. Jag menar att det går bra att överföra mycket av exempelvis nationalsocialismen, så att åtminstone den ideologiska basen finns kvar, men att dess praktiska tillämpning kan variera kraftigt. Därför är det oftast meningslöst att försöka klistra diverse andra rörelsers påstådda och faktiska övergrepp och felsteg på mig och den "rörelse" som jag företräder, även om jag vet att många vill göra det och att vissa säkert kommer göra det här och nu. Fascismens ideologi är alltid författad ur en viss nations perspektiv, till skillnad från liberalismen eller marxismen som båda är universalistiska ideologier. Någon gång i framtiden kanske någon skriver en exklusivt svensk eller nordisk version av Fascismens doktrin av Mussolini, eller Till mina legionärer av Codreanu, alltså en sorts helhetlig beskrivning av en nationell rörelses ideologi, visioner och lösningar på samtida problem. Här finns en samling texter som kanske skulle kunna anses utgöra den ideologiska grunden för en exklusivt svensk fascism, personligen tycker jag dock inte att den är tillräckligt unik eller tillräckligt utförlig.

Är fascismen "högerextrem"?

Nej, knappast. Låt oss undersöka det hela. Vi föreställer oss en politisk skala, den traditionella endimensionella höger-vänster-skalan. Långt, kanske längst, ut till vänster hittar vi grupper som små svenska kommunistpartier. Mellan skalans mittpunkt och vänsterextremismen hittar vi rörelser såsom Vänsterpartiet. Detta är fullt logiskt då Vänsterpartiet och ordentliga kommunistpartier figurerar inom samma ideologiska miljö - den extrema varianten ÄR helt enkelt en extremare version av dess mer moderata motsvarighet. Ser det likadant ut på högersidan? Är jag, och fascismen, en mer extrem version av konservativ kristdemokrati? Det är endast hårdnackade kommunister, som ser världen i rött och blå-brunt som skulle kuna påstå någonting sådant. I själva verket är fascismen ett annat ord för den tredje positionen. Fascismen är synkretisk och du kan finna element från både den traditionella högern och den traditionella vänstern i dess ideologiska stoff.

Vad är korporatism?

Korporatism har ingenting gemensamt med det engelska begreppet corporatocracy, där privatägda företag styr samhället - ofta i det fördolda. Korporatismen är ett alternativ till både den samhällsgenomsyrande, massdemokratiska parlamentarismen och den kapitalism som i princip leder till ekonomiskt inbördeskrig, där svensk ställs mot svensk i egoistiskt motiverade ekonomiska strävanden. Begreppet kommer av latinets corpus som betyder kropp, och just liknelsen till en mänsklig kropp är någonting jag lär återkomma till. I korporatismen, såsom jag vill genomföra den, så ska parlamentarismen bevaras men ledamöterna väljs inte in på sedvanlig demokratisk väg, utan istället ska representanter för diverse olika samhälleliga intressegrupper besitta mandat. Rent konkret ser jag helst att representanter för fackliga organisationer, arbetsgivarorganisationer, övriga branschorganisationer som fyller viktiga funktioner i samhället samt staten besitter mandat i riksdagen. Korporatismen är således en mer radikal version av den gamla hederliga svenska modellen, driven till sin spets så till vida att den blir antidemokratisk. Det här är förmodligen huvudanledningen till att marxister och anarkister anklagade och anklagar den svenska socialdemokratin för att utgöra "socialfascism". Korporatism är klasskollaborationens styrelseskick, alltså är den nationalismens styrelseskick. För övrigt vill jag påpeka att statens kommer spela större roll, jag vill bland annat nationalisera i stort sett alla viktiga och stora näringsområden, exempelvis allt transportväsende, all gruvnäring och all försvarsindustri. Korporatismen ska också ackompanjeras av ekonomisk protektionism och en allmän ekonomisk utrikespolitik som ligger närmare den klassiska merkantilismen. Detta system liknar även även gul socialism.
Fördelarna med korporatismen är många, bland annat minskar vi eller avskaffar vi helt finansens betydelse för styret av vårt land. I det moderna samhället är demokratin ofrånkomligt knuten till massmedia som styrs av de rika. Redan här stöter vi på en av demokratins fatala brister: redan rika och inflytelserika människor har fler möjligheter att påverka samhället. När den rika eliten styr massmedia, populärkulturen och utbildningsväsendet så styr de naturligtvis den allmänna opinionen i en riktning som gynnar just denna rika elit, och som ser till att eliten förblir rik och vid makten. Därför blir demokratin ett system som samtidigt är sitt egna livsuppehållande system. Som jag ser det är demokrati endast möjligt och eftersträvansvärt i den utopi där varje röstberättigad medborgare har utbildats grundligt i statsvetenskap, politisk teori, politisk filosofi, nationalekonomi samt andra vetenskapsområden som kan vara till hjälp vid styret och organiseringen av samhället. Varför ska en genomsnittligt utbildad person, eller en mycket okunnig och dåligt utbildad person, ha lika mycket att säga till om i exempelvis finans- och penningpolitik som en utbildad och väl erfaren nationalekonom? Varför ska en genomsnittlig person ha lika mycket att säga till om i försvarsfrågor som en Bildt-liknande utrikespolitisk veteran? I demokratins teori fungerar det ju så, i praktiken - kanske inte, men det är demokratin som koncept jag behandlar här. I korporatismen får alla det inflytande och den makt de förtjänar. Man måste arbeta sig upp inom de olika korporationerna för att få rätten utöva makt.
"Democracy is the counting of heads, not what's in them."
Givetvis fungerar alla styrelseskick på ungefär samma vis som det nuvarande(eliten gör allt för att befästa sin makt), men demokratin är extra diabolisk eftersom den sprider en mytbild av sant medborgerligt inflytande omkring sig. Jag menar att så länge ett samhälle är någorlunda utvecklat, alltså innefattande en statsbildning och en någorlunda hierarkisk ordning, så är demokrati omöjligt, då det systemet alltid lär devolvera till en oligarki. I kraft av det faktum att vi rycker undan mattan under fötterna på den ekonomiska världseliten med hjälp av korporatismen på antidemokratiskt grund - det är nämligen svårare att ideologiskt korrumpera en liten, ideologiskt motiverad styrande kärna i toppen jämfört med drönarliknande folkmassor på miljoner - så kommer vi ytterligare en bit närmare på vägen mot sann nationell självständighet.
De ideologiska rötterna till korporatismen återfinns inom nationalsyndikalismen och syndikalismen i allmänhet, med bland annat Georges Sorel som förgrundfigur. Jag rekommenderar verkligen att du som är intresserad läser på mer om honom. Här finns ett exempel på en korporatistisk konstitution att läsa. Punkt 18 till 21 är särskilt intressanta. Kom dock ihåg att den är nästan 100 år gammal och att en modern, samtida motsvarighet skulle se annorlunda ut.

Nationalismen - vad är en nation?

Begreppet nation är synnerligen missbrukat och den verkliga betydelsen tycks ha gått förlorad under det senaste århundradet. Ordet är sprunget ur latinets natio som betyder födelse. En nation är alltså inte ett land, inte ett folk och inte en stat. Att definera begreppet så är att förminska det och reducera det oerhört. Istället definierar det en gemenskap och en grupp, ett folk och ett land som kan tillskrivas adjektivet svensk/svenskt - en etnokulturell sfär. Det är ett flummigt och något svårdefinierat begrepp, vilket inte är så konstigt då begreppet nation fick sin nuvarande betydelse och kom till sin rätt under romantiken. Ett tydligt exempel på missbruket av begreppet är det amerikanska hävdandet av den egna, amerikanska statens status som nation. Detta anser jag vara nonsens då det amerikanska samhället dels är för ungt och dels för osammanhängande. Trots att många amerikanska politiker och amerikanare i gemen kallar sin statsbildning för our nation eller liknande så kvarstår faktumet att amerikanare allt för sällan har sitt ursprung gemensamt. I och med stor amerikansk kulturell påverkan på resten av världen har olyckligtvis begreppet nation vattnats ur och kommit att bli synonymt med stat eller land.
Som nationalist är min världsbild centrerad kring just den nation jag tillhör. Etnonationalismen, vilken jag tillhör, ser nationen som en organiskt konstruerad gemenskap på etnisk, ursprungsmässig grund till skillnad från kulturnationalismen (Sverigedemokraterna) och civilnationalismen (Där identiteten och gemenskapen är byggd kring ett medborgarskap). Till följd av detta är det viktigaste av allt, och det som jag ivrigast framhåller, motståndet mot den invandring som till sin karaktär och volym riskerar att tillfoga den svenska nationen livshotande skador. Som det ser ut idag är invandringen inte bara en viktig fråga bland andra viktiga frågor, det är en ödesfråga. Jag är ju av den något gammalmodiga uppfattningen att det i världen finns olika folkslag, som inte binds samman av kultur eller sociopolitiska arrangemang utan av ursprung och etnicitet.
Vad är det då som utgör hotet, varför beskriver jag invandringen som en ödesfråga? År 2025 har uppemot 35-40% av totalbefolkningen någon form av utländsk bakgrund. Alltså har vi ett par årtionden kvar under vilka vi kan betrakta det land vi känner som Sverige fortfarande kan beskrivas som svenskt i ordets sanna bemärkelse, om saker och ting fortsätter som de gjort under de senaste decennierna och ingen radikal förändring sker - vilket måste ske illa kvickt. Sverige och många andra länder i Europa tvingas idag, i princip, genomgå en koloniseringsprocess som är irreversibel och som innebär de urgamla europeiska nationernas död och förintelse, åtminstone i många fall. Samhällets etnokulturella sammansättning är liksom grunden för hela samhällets karaktär. Jag tror nog att alla kan föreställa sig samhället om ett eller två decennier, då vi har fördubblat antal "problemområden" och då det snart inte finns några etniskt svenska enklaver kvar för den politiskt icke-medvetna svenska medelklassen att flytta till.
Jag vill alltså omedelbart stoppa invandringen av individer som av olika skäl omöjligen kan integreras och assimileras, smälta in, etniskt och kulturellt i det svenska samhället, och individer som det svenska samhället inte har något behov av - ekonomiska migranter. Målet är att undvika samhällen i samhället, ett mångkulturellt samhälle då det leder till konflikter och andra problem. Nu i Sverige redan bosatta individer av utomeuropeisk börd ska fråntas eventuella uppehållstillstånd och medborgarskap och ovillkorligen tvingas att landet, gärna (men inte nödvändigtvis) i samarbete med den utvisades ursprungliga hemland. Denna process ska ske i största möjliga samförstånd mellan alla inblandade parter, och lär ta många år att fullborda då jag vill se till att det sker så humant som möjligt.
Det finns mer jag skulle vilja skriva ned, men jag har nog fått med det mesta av allra det viktigaste. Här är dock några skrifter jag vill framhålla, de har alla format min världsåskådning i olika hög grad: The Coming Corporate State, The Decline of the West, Från den industriella revolutionen till det korporativa samhället, The Camp of the Saints, The Lightning and the Sun, Storm of Steel, The Culture of Critique, For my Legionaries, The Myth of the Twentieth Century, The Path to National Suicide.
Fråga vad ni vill, stort som smått!
submitted by reichsadler to svenskpolitik [link] [comments]


2015.11.24 10:11 gustafh Den här veckan i svensk metal, v.48

Veckans platta, v. 48 (23/11-29/11):
Candlemass - Ancient Dreams (1988)
Året är 1988 och det är ett år sen dunderhiten Nigthfall slog ned i metalvärlden. Förväntningarna är skyhöga på de här unga spirituella uppföljarna till gamla Black Sabbath och nånstans här går det nog fel. Ancient Dreams debuterade visserligen som #74 på Billboard 200, och är fortfarande det enda av deras album att faktiskt ta sig in på nämnda lista, men nog var det med lite besvikelse som fansen la nålen på det här vaxet?
Låtarna känns lite som att Candlemass inte riktigt hittat varthän det barkar än. Det finns riff lånade från Nightfall och det finns grejer som återkommer på det briljanta efterkommande albumet Tales of Creation (1989). Det finns en Bellman-låt (Epistel 81 såklart, “Märk hur vår skugga”), refrängen till titelspåret är lånad från kanske den vackraste visan som någonsin komponerats i vårt land och originalvinylen avslutades med ett Black Sabbath-medley. Det som verkligen gör att Ancient Dreams sticker ut, dock, är produktionen. Det är inte så trolskt och drömmande som övriga från den här periodens Candlemass utan betydligt närmare. Wikipedia hävdar att bandet inte var nöjda med den här produktionen och det kan ju förklara varför Tales of Creation fick ett sånt överdådigt reverb.
Kanske bandets mest förbisedda platta men instrumental för det som komma skulle. Det blev bara en platta till med ikoniska Messiah på sång och personligen tror jag att Ancient Dreams kan ha en del att göra med det. Eller så hade åtminstone videon till singeln “Mirror Mirror” (se nedan) det.
Låttips: Candlemass - Mirror Mirror
 
Andra viktiga releaser den här veckan:
 
Dark Tranquillity - The Gallery (1995) Det tredje av de stora Göteborgsbanden släppte sitt mästerverk bara två veckor efter At the Gates drämde ned Slaughter of the Soul på oss. Ett betydligt mörkare och mer komplext verk som är kvar lite i det progressiva, melankoliska som At the Gates lämnade kvar på Terminal Spirit Disease. Otroligt snygga gitarbas-kombinationer, melodibaserade riff och Mikael Stanne i högform på growlet. Otroligt bra platta.
October Tide - Grey Dawn (1999) När Katatonia blev lite för snälla sprang October Tide upp som ett litet sidoprojekt som tog fart mot slutet av 90-talet. Grey Dawn är bandets andra platta och den tar hela höst-temat till helt nya höjder. Det är grått och dystert samtidigt som det är mörkt och hårt, som ett deprimerat Edge of Sanity nästan. Av olika anledningar splittrades bandet efter det här släppet men återförenades för ett par år sen och levererar kvalitetsdoom till svältande fans än idag.
Vomitory - Redemption (1999) Stenhård, klassisk dödsmetall precis som det ska vara. Vomitorys andra släpp är en orgie i tekniska riff, skärande growl och ond, bråd död. Det är inget revolutionerande alls men det är skitbra hela vägen igenom.
Moloken - Rural (2011) Svensk sludge doom hör inte till vanligheterna (eller?) och när nån kommer och gör det med nordisk kyla och svenskt svårmod så blir det skitbra. Sludge tenderar att bli lite för bluesigt för mig, Moloken skippar det och hänger dit lite post-metal istället (se Cult of Luna eller Explosions in the Sky) vilket gör hela plattan otroligt intressant.
Yggdrasil - Kvällningsvindar över Nordrönt Land (2007) Den här plattan är kanske inte så revolutionerande eller viktig på något sätt mer än att jag är med på den. Jag startade Yggdrasil tillsammas med Wohlfart för snart 15 år sen och 2007 släppte vi vårt första album. Plattan är en nyinspelning av våra demos och jag var, fram till för två veckor sen, helt säker på att vi släppte den här i början av december men internet säger nåt annat. Så det här är ren shameless self-promotion.
 
Tio andra plattor från den här veckan värda att kolla upp:
 
Abruptum - Evil (1991), Morgana Lefay - Morgana Lefay (1999), Thyrfing - Hednaland (1999), Eternal Oath - Righteous (2002), The Storyteller - Tales of a Holy Quest (2003), Killaman - Killaman (2003), Skogen - Vittra (2009), Grá - Grá (2011), Netherbird - The Ferocious Tides of Fate (2013), Axenstar - Where Dreams are Forgotten (2014), Isole - The Calm Hunter (2014)
submitted by gustafh to sweden [link] [comments]


2015.11.06 01:59 Stanarist Gick ut ur gymnasiet i somras. Vad fan gör jag nu?

Jag ber om ursäkt, men jag måste skriva av mig lite.
I somras gick jag ut samhällskunslapslinjen med beteendeinriktning. Hela skoltiden var upp och ner, och jag gick ut med ett par luckor i några kurser och betyg i andra. Efter detta förstod jag att om högskola skulle vara ett alternativ så skulle jag behöva gå till komvux och plugga ännu ett år.
Istället tänkte jag mig att jag kunde arbeta under ett år. Kanske skaffa ett deltidsjobb och senare plugga upp några betyg för att komma in på en högskoleutbildning, eller fortsätta jobba om jag trivs.
Efter en tid skrev jag in mig på arbetsförmedlingen, gjorde en handlingsplan och fick höra att jag hade goda möjligheter att fixa ett jobb snart, trotts att jag har absolut ingen formell jobberfarenhet- Sökandet har inte gått särskilt bra. Jag har varit på ett par intervjuer, utan resultat. Snart hamnar jag under jobbgarantin för unga, vilket jag gång på gång har fått höra att jag "inte vill hamna i".
Dagarna går, och det tar verkligen på själen att sitta hemma hela dagarna. Om jag var osäker på vad jag ville göra med mitt liv när jag skulle välja gymnasielinje så är det tusen gången värre nu. Pengarna som jag tjänat under gymnasietiden börjar sakta men säkert försvinna. Skammen över att behöva bo hemma hos föräldrarna och snylta utan ett slut i sikte väger tyngre varje dag.
Bland mina vänner så märks det verkligen hos oss alla. Ett par pluggar vidare, men de flesta är fast i jobbsökandet. Det är deprimerande.
Jag försöker göra någonting åt situationen, men vad fan gör man utom att gå in på platsbanken och andra jobbsidor, gå igenom resultaten, ta bort allting som kräver erfarenhet och utbildning i saker jag inte har, och skicka in sitt otroligt tomma CV?
Edit: Jag vaknade upp till en fylld inbox. Tack så mycket för alla svar och alla inlägg där ni delar med er av egna erfarenheter. Det har verkligen hjälpt. Jag sitter för närvarande och tittar runt på både Komvux distanskurser, truckkort och lite om hur det skulle vara att åka utomlands.
submitted by Stanarist to sweden [link] [comments]